انواع بگ فیلتر صنعتی کدام است؟

 در کارخانه ها علاوه بر کوره ذوب  و دستگاه های بزرگ دیگر موارد ریز و بسیار با اهمیتی مانند بگ فیلتر صنعتی نیز مطرح است که به آن می پردازیم.

در خطوط تولید سیمان، آهک، نفت و پتروشیمی و حتی غذا و دارو، زباله سوزی، کارخانه خشک کردن مواد، کارخانه های زغال سنگ، کوره دوار و سرب و کلینکر، شفت کوره آهک، کلسینه کردن و غبار زدایی از کوره کوپل ﺑﺨﺸﻬﺎي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺳﯿﻤﺎن در ﻣﻌﺎدن، در حین تولید محصولات، گازهایی در محیط آزاد می شود که همراه این گازها مقدار بسیار زیادی غبار ناشی از این مواد اولیه نیز ایجاد می گردد.

غبارها غالباً سمی هستند و مشکلات زیادی برای انسان ها ایجاد می کنند. حتی اگر سمی هم نباشند، همچنان مشکلات ناشی از پخش شدن آن ها وجود دارد. از آن جمله ایجاد گرد و غبار غیر عادی در محیط و همچنین ایجاد ابرهایی که به لایه اوزون صدمات جبران ناپذیری وارد می کند. برای این مشکلات، راهکارهایی در نظر گرفته شده که یکی از آن ها خرید انواع بگ فیلتر صنعتی و غبارگیر کیسه ای است.

انواع بگ فیلتر صنعتی

بگ فیلتر به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

  • غبارگیر کیسه ای
  • سیکلون و مولتی سیکلون
  • فن سانتریفیوژ
  • اسکرابر

این دسته بندی یک دسته بندی کلی است و هر کدام از موارد بالا به دسته های ریزتری تقسیم می شوند.

فن سانتریفیوژ در بگ فیلتر صنعتی

یک جزء از مجموعه بگ فیلتر صنعتی، فن کوره  ( فن مکنده ) است. این فن ها با اندازه های بزرگ و قدرت مکش فوق العاده، به چند مدل فوروارد و بک وارد وجود دارند. که بسته به نوع گاز و غبارهای درون آن می توان از هر کدام استفاده کرد. این فن در انتهای سیلیکون قرار می گیرد و نیروی گریز از مرکز داخل سیکلون ها از مکش این فن حاصل می شود.


بگ فیلتر مکنده سانتریفیوژ

 

اندازه ی فن سانتریفیوژ بستگی به اندازه ی سیکلون ها و مقدار گاز و غبار حاوی آن دارد. تعیین جنس فن ها نیز مهم است. محیط اسیدی و یا بازی و همچنین رطوبت نیز در انتخاب این فن ها تاثیر دارد.

غبارگیر سیکلون و مولتی سیکلون

سیکلون بر خلاف بگ فیلتر صنعتی کیسه ای که از پارچه و الیاف تهیه می شوند، از نوعی فولاد ساخته می شود. این نوع بگ فیلتر منعطف نیستند و بر اساس نیروی گریز از مرکز کار می کنند. این فیلترها بیشتر برای گرفتن ذرات درشت تر استفاده می شوند. همچنین چون جنس آن ها از فولاد است در مقابل دمای بالا یا محیط های اسیدی مقاوم هستند و برای آن ها مشکلی پیش نمی آید.

در حالی که فیلترهای کیسه ای ممکن است با دمای بالای ذرات خارج شده از کوره دچار مشکل شده و هزینه های اضافی تحمیل کنند. همچنین با قرار دادن سیکلون ها در مسیر فیلتر کیسه ای، عمر این کیسه ها بیشتر خواهد شد.

اصول کار به این ترتیب است که: سیکلون که قسمتی از بگ فیلتر صنعتی است به انتهای کوره ذوب متصل می شود و به وسیله مکنده های قوی در انتهای سیکلون به داخل آن ها وارد می شود و با نیروی چرخشی بسیار زیاد غبار همراه گاز داخل لوله ها می چرخد. در این چرخش ها ذرات غبار در اثر چرخش به دلیل نیرویی که به آن وارد شده سنگین تر می شود و با برخورد با دیواره های سیکلون روی آن می نشیند.

بعد از زمان مشخص که سیکلون ها اشباع شدند، در حالت آفلاین بار داخل سیکلون که به هاپرها منتقل شده را با باز کردن شیر زیر هاپر به داخل جامبوها انتقال می دهند.

بگ فیلتر صنعتی سیکلونی

گاز خروجی همچنان دارای ذرات غبار است. چون سیکلون ها اصولاً ذرات بزرگ را فیلتر می کنند و ذرات کوچک به همراه گاز از خروجی سیکلون خارج می شود و وارد مرحله بگ فیلتر صنعتی کیسه ای می شود.

آسوصنعت در زمینه تولید کوره القایی نیز تخصص داشته و می توانید با ما در تماس باشید.

مولتی سیکلون

مولتی سیکلون به سیستم چندگانه سیکلون می گویند. برای این کار چندین سیکلون را در یک محفظه قرار می دهند به طوری که ورودی همه یکسان و خروجی آن ها نیز یکی باشد به این نوع اتصال موازی می گویند. نکته مهم در این باره نوع اتصال آن ها است که باید حتماً سیستم چینش آن ها مربعی باشد.

اسکرابر در بگ فیلتر صنعتی

گاهی برای حذف غبارها نمی توان از سیکلون یا از بگ فیلتر کیسه ای استفاده کرد. به این دلیل که ذرات غبار در گاز خیلی کوچکتر از آن است که بتوان آن را در سیکلون ها چرخاند. در این شرایط می توان از اسکرابر یا شوینده ها استفاده کرد. در این کار در واقع فیلترایسون توسط آب انجام می شود.

به این شکل که درون آب مواد جاذب آلودگی های مورد نظر را می ریزند که اصولاً جاذب های آلی بهترین گزینه هستند. بعد خروجی گاز را به درون مخزن آب همراه با اسکراب انتقال می دهند. گاز از لوله خارج شده و وارد مخزن آب می شود و هنگام گذر از آب با اسکرابرها واکنش می دهند به آن ها می چسبند و در نهایت گاز خروجی یک هوای بدون غبار است. در این مورد این آب ها به شدت آلوده هستند. ولی مزیت این مورد این است که می توان این اسکرابرها را از محیط خارج کرد.

ایراد این روش هم این است که گاز به علت مواجه بودن با آب، هنگام خروج فشار بسیار کمی دارد که در این مورد هم می توان از فن ها استفاده کرد.

غبارگیر کیسه ای

ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه ی مواد معدنی غنی است. تا چند سال پیش  صنایعی مانند فراوری و ذوب در ایران وجود نداشت و تمام کانی ها و مواد معدنی با ارزش، به صورت خام به کشورهایی که این توانایی را داشتند فروخته می شد. اما در سال های اخیر  فراوری و صنعت ذوب در ایران پیشرفت های قابل توجهی داشته و به سرعت توانست جایگاه خود را پیدا کند. در این میان تولید کوره بلند و غبارگیر کیسه ای یا بگ فیلتر بسیار با اهمیت بوده و موجب شده صنعت ذوب بال های خود را بیشتر بگشاید.

تا حدی که ایران در چند سال اخیر یکی از برترین تولید کننده های مس و شمش سرب و روی در خاورمیانه محسوب می شود.

در مراحل ذوب مواد در کوره برای تشکیل مواد مذاب، مقدار زیادی غبار در داخل کوره ایجاد می شود. این غبار ها اکسید فلز مورد نظر هستند. مثلاً اگر سرب در داخل کوره ذوب می شود، غبار تولید شده، اکسید سرب می باشد که حاوی مقدار زیادی سرب است که می تواند برای مراحل دیگر یک ماده ی اولیه باشد.

اما چطور باید این غبارها را محدود کرد یا به عبارتی چطور باید این غبارها را جمع آوری کرد؟ برای این کار بگ فیلتر صنعتی و غبارگیر کیسه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

غبار گیر کیسه ای چیست؟

غبار گیر کیسه نوعی فیلتر است که می تواند غبارهای تولید شده داخل کوره را به وسیله آن هاجمع آوری کرد. کیسه های غبارگیر بعد از فن مکنده قرار می گیرند. یعنی غبار از فن مکنده عبور می کند و به داخل کیسه های بگ فیلتر می رود.

 

غبارگیر کیسه ای

 

 

غبارگیر کیسه ای، کیسه های ساده ای هستند که می تواند از متریال های مختلفی ساخته شود که تشخیص آن بسته به دمای ذوب ماده ی داخل کوره است که هر چه نیاز به دمای بیشتری داشته باشد، غبارهای ناشی از آن داغ تر خواهد بود.

ویژگی های بگ فیلتر سنتی

بگ فیلتر سنتی به دلیل استفاده آسان کاربرد زیادی هم دارد. اما برای تمیز کردن این کیسه ها باید پروسه ی تولید را متوقف کنند تا بتوانند غبارها را از کیسه ها جدا کنند. همچنین در سیستم غبارگیر سنتی، چون غبار از فن مکنده سانتریفیوژ (
فن سانتریفیوژ چیست ) می گذرد و به کیسه غبارگیر می رسد، میزان فرسایش فن، بیشتر از موارد دیگر است.

مزایای غبارگیر کیسه ای

  • قیمت مهمترین عامل بررسی است که در این باره غبارگیر کیسه ای یک امتیاز محسوب می شود چون قیمت آن مناسب است.
  • این غبارگیر سیستم پیچیده ای ندارد و کار کردن با آن برای همه امکان پذیر می باشد.
  • این غبارگیر ها نیازی به سیستم پاکسازی مانند جت پالس ندارند.
  • به دلیل عدم نیاز به سبدهای فلزی قیمت غبارگیر کیسه ی مناسب تر از نوع صنعتی آن می باشد.
  • چون این کیسه ها در محیط بسته نیستند، می توان سلامت و عدم نشتی آن ها را در حین کار بررسی کرده و کیسه های سوراخ را از پروسه خارج کنند.

موارد استفاده از غبارگیر کیسه ای

در تمام صنایعی که از کوره ذوب استفاده می شود، غبارگیر کیسه ای هم مصرف دارد. اما هر کارخانه با توجه به نیاز خود و نوع کار خود، می تواند بگ فیلتر سنتی یا صنعتی را انتخاب کند. استفاده از غبارگیر سنتی، در صنایع، سرب، روی، مس، سیمان، ذغال فعال مورد توجه می باشد. اما مهمتر از صنایع شیمیایی صنایع دارویی و غذایی است که هر دو با جان انسان ها به طور مستقیم ارتباط دارند.

شرکت آسو صنعت تولید کننده بهترین کوره های ذوب برای صنایع مختلف می باشد که با 18سال سابقه ی کار مفید و با انجام چندین پروژه موفق در زمینه تجهیز کارخانه ها به کوره ذوب، کوره قالکاری و سایر تجهیزات مانند بگ فیلتر و فن های مکنده همراه شما است.

ویژگی انواع کیسه بگ فیلتر

ویژگی انواع کیسه بگ فیلتر

در این مطلب می خواهیم ویژگی های انواع کیسه بگ فیلتر را بر حسب متریال آن بیان کنیم تا در صورت نیاز همه بتوانند با توجه به نیازشان یکی از انواع بگ فیلتر را انتخاب کنند.

باید توجه کنید که هنگام خرید کوره ذوب و کیسه های بگ فیلتر این دو را متناسب با هم تهیه کنید.

غبارگیر کیسه ای نایلونی

فیلترهای کیسه ای نایلونی همانطور که از نام آن مشخص است از نایلون ساخته شده اند. مقاومت دمایی این کیسه ها محدود است و در حوزه ی دمایی 120 الی می توانند دما را تحمل کنند. در دماهای بالای 120 این کیسه تخریب می شوند و مشکلاتی برای سیستم به وجود می آورند.

این کیسه ها در شرایط قلیایی مقاومت خوبی دارند و به همان نسبت در شرایط اسیدی نامناسب هستند. در برابر حلال های آلی و موارد بیولوژیکی عملکرد خوبی دارند.

فیلتر کیسه ای سنتی نومکس

این فیلترها به نام فیلتر نسوز هم شناخته می شود و دقیقاً مهمترین ویژگی آن ها استقامت دمایی بالا است که در دمای 205 الی 220 می تواند به خوبی عمل کند. تمام اسیدها چه آلی و چه معدنی برای این بگ فیلترها مضر هستند و کیسه ها را به سرعت تخریب می کنند. کیسه های غبارگیر نومکس در محیط بازی مطلوب است. اگر در محیط حلال های طبیعی مانند بنزن، تولوئن وجود داشته باشد نمی تواند مانع از عملکرد خوب این بگ فیلتر شود.

فیلتر غبارگیر آکریلیک

فیلترهای آکریلیک در برابر اکسید کننده های قوی مانند اکسیژن،فلوئور، کلر، برم و ید و هیپوکلریت مقاوم هستند و در همچنین در حلال های آلی مانند حلال های هیدروکربنی عالی هستند. اما یک ایراد این فیلترها ضعف آن ها در محیط های بازی است. همچنین محدود فعالیت دمایی آن ها نیز چندان بالا نیست و در بازه ی 121 الی 135 توان مقاومتی دارد.

کیسه غبارگیر تفلونی

کیسه غبارگیر تفلونی

این یکی از بهترین فیلترها برای محیط های اسیدی است. هم اسیدهای آلی قوی مانند اسید فرمیک و هم اسیدهای ضعیف که الکل ها هم در این دسته قرار می گیرند و هم اسیدهای معدنی مانند اسید نیتریک و کلریدریک. عوامل اکسیداسیون روی این ها تاثیری ندارد بنابراین در حضور فلوئور هم کار خود را به خوبی انجام می دهند. نکته مثبت این فیلتر کیسه ای سنتی، بازه ی دمایی آن ها است که مانند فیلترهای نومکس در دمای بالا آسیب نمی بینند و در دمای 260 الی 280 کار خود را انجام می دهند.

 

کیسه بگ فیلتر پلی استر

غبارگیر پلی استر یکی از مرسوم ترین فیلترها می باشد گرچه نسبت به فیلترهای دیگر چندان مزیتی ندارد. ولی شاید به دلیل اینکه جزو اولین ها بوده مرسوم تر شده است. این فیلتر در دمای 135 تا 150 سانتی گراد فعالیت خوبی دارد اما در دماهای بالاتر از آن آسیب می بیند و غبار را از خود عبور می دهد.

در برابر اسیدهای معدنی و حتی ارگانیگ بسیار ضعیف عمل می کند و اگر محیط اسیدی باشد باید از بگ فیلتر کیسه ای دیگری استفاده کرد. مزیت این فیلترهای کیسه ای مقاوم بودن آن ها در برابر عوامل اکسنده است و همچنین حلال های آلی نیز نمی توانند این سیستم را تخریب کنند. اما در همه ی موارد باید دقت شود که از بازه ی عملکرد این فیلتر فراتر نباشد.

کیسه بگ فیلتر پلی پروپیلن

یکی از بهترین انتخاب ها در حوزه ی غبارگیر کیسه ای که با هر شرایطی سازگار است بگ فیلتر پلی پروپیلنی است. این کیسه ها در برابر اسیدهای معدنی بسیار جان سخت هستند و بخارات و گازهای اسیدی نمی توانند این کیسه ها را تخریب کنند. همچنین اگر اسیدها  آلی باشند و حتی اکسنده ها نیز توانایی عبور غبارات از این کیسه را ندارند. در حضور حلال های ارگانیگ می توان از این کیسه ها استفاده کرد.

کیسه ی غبارگیر پلی آمید

 

کیسه غبارگیر پلی آمید

 

از دیگر فیلترهای کیسه ای با کارکرد بالا فیلترهای پلی آمید است. به غیر از ایراد این کیسه ها که در برابر شرایط بازی ضعیف هستند در سایر موارد مانند مقاومت در برابر اسیدهای آلی و معدنی عملکرد خیلی خوبی دارند و همچنین در برابر اکسنده ها نیز می توانند بدون کاهش کارایی خوب عمل کنند. اما نکته ارزشمند درباره ی این فیلترها تحمل دماهای بالا در بازه ی 245 الی 260 درجه سانتیگراد می باشد.

کیسه غبارگیر فایبرگلس

فایبرگلس هم نوعی پارچه یا در واقع نوعی بافت است که از آن ها کیسه های بگ فیلتر سنی می سازند. این پارچه ها در حالت عادی می توانند در دمای 260 الی 280 به خوبی دوام بیاورند. اما اگر دما بالاتر رود مشکلات تجزیه این کیسه ها شروع می شود. همینطور که در برابر دما مقاوم هستند می توانند در برابر اسید معدنی نیتریک و کلریدریک و حتی سولفوریک و تیزاب به راحتی کار خود را انجام دهند. ولی به همین نسبت در برابر بازها و محیط های قلیایی ضعیف عمل می کنند. در ضمن عوامل اکسنده نیز روی این کیسه ها تاثیر ندارد.

درباره ی انواع بگ فیلترهای کیسه ای که در بالا گفته شد، نمی توان بهتر یا بدتر را انتخاب کرد. شاید همان فیلتری که در یکی از صنایع که با اسیدهای معدنی سروکار دارد و انتخاب خوبی است،برای سیستمی دیگر به علت بازه ی دمایی انتخاب بدی باشد. بنابراین ما مقایسه ی این فیلترهای کیسه ای را به خود شما واگذار می کنیم تا بتوانید نیازسنجی کرده و انتخاب بهتری داشته باشید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

0 تا 100 مخازن تحت فشار

Adding Color with Purpose: Exploring the Benefits and Applications of Pink Masterbatch

What is a color masterbatch? Application + benefits